سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصمیم 88 (2)

در مورد خوندن برای MBA باید بگم که وقت زیاد و تعداد کم موارد امتحانی گولتون نزنه، به نظر من هم وقت کمه، هم رفرنس ها گسترده و بیشمار!
در پست های قبلی گذاشته بودم که رتبه 8 MBA 87، 4 ماه فقط از خونشون در نیومده!! تازه مکانیک دانشگاه تهران هم می خوند! اصلا دست کم نگیرین و به پشتوانه ریاضی یا زبان خوب ریسک نکیند! این رو هم مد نظر داشته باشین که MBA  به اصطلاح خوراک بچه های فنیه! مخصوصا دانشگاه های تاپ مثل شریف و تهران و ... اکثر رتبه های تاپ هم مال همین گروهه! این گروه رشته های دیگه براشون سخته چون یا تخصصیه یا حفظ کردنی، که 99% دنبالش نمی رن، MBA  هم که قربونش برم پر طرفدار و اپیدمی!
یکی که برق شریف می خونه رو در نظر بگیرین!طرف بجای اینکه بره این همه درس های ارشد برق رو بخونه می ره MBA !! رشته تاپی هم هست، همه هم بهش توصیه می کنند!به همین راحتی!!این مثال ما خیلی بعیده که بره مثلا مدیریت بازرگانی یا معدن بخونه!! بچه های فنی شریف و تهران رو هم که می شناسین، ریاضی رو می خورند!! اگه هم خرخون نباشند، خیلی هم باهوشند! تازه رتبه 1 86 که فارغ التحصیل برق شریف بود روزی 10-9 ساعت درس می خوند!! رتبه 8 87 رو هم که ملاحظه کردین!
نمی خوام نا امیدتون کنم ولی حقیقت تلخه! می خوام گوشزد کنم که رقیب های جدی MBA همین گروه هستند که تعدادشون هم کم نیست.
شما باید شدیدا و با جدیت و اراده قوی درس بخونین و تست بزنین تا بتونین سر جلسه از دانشتون و اندوخته هاتون بهترین استفاده رو ببرین ، با نزدن یک تست قافله رو نبازین و یا اینجوری هم  نباشه از اون ورش بیافتین( مثل من که تو کنکور آزاد برای دانش مسائل روز وقت گذاشتم و 3.3- زدم چونکه به خودم القا کردم من وقت گذاشتم و حالا باید بزنم!شاید اگه منطقی می زدم قبول می شدم!!) و باید بتونین به نحو احسن زمانتون رو مدیریت کنید.
با یه برنامه ریزی دقیق و عمل به اون راحت می شه قبول شد، من از بچه های صنایع آزاد هم دیدم که رتبش زیر 20 شه! ولی به شرطی که شرایط بالا رو در خودتون ببینین مگرنه وقتتون تلف میشه و بعدا افسوس می خورین.
توصیه دیگه ای هم که دارم، با توجه به امکان اعمال هر گونه تغییرات در کنکور MBA،اگر MBA رو برگزیدین،  علاوه بر رشته MBA ، رشته دیگه ای رو هم مدنظر داشته باشین حالا اگه MBA ستاره دار باقی بمونه تو کنکور سراسری، اگر هم نه تو آزاد و یا یه رشته ستاره دار دیگه!
باور کنین هیچی قابل پیش بینی نیست...
یک دفعه دیدین تئوری مدیریت یا یه درس عجیب الخلقه دیگه دوباره به موارد آزمونی MBA اضافه شده، تعداد سوالات یا زمان پاسخ گوئیش تغییر کرده، MBA  دیگه ستاره دار نیست و باید به عنوان رشته اصلی انتخاب بشه و یا بعد از کنکور دانشگاه شریف دیگه از MBA خسته شد و فیلش یاد یه چی دیگه کرد (که 100 نفر می پرن) یا اینکه اصلا ظرفیت ها کلا کم شه! در صورت انتخاب MBA  برای هرگونه تغییری آماده باشین که به حال و روز بچه های MBA 86 دچار نشین!
من کلا آدم بدبینی نیستم، امکان داره تغییرات مثبتی هم ایجاد شه، بازم می گم اصلا و ابدا قصد نا امید کردنتون رو ندارم، هر کسی اراده کنه و بخواد، موفق میشه! ولی تو MBA بیشتر باید به نیمه خالی لیوان توجه داشت تا پره! چون جای لغزش و ریسک وجود نداره. نیمه پرتون اونقدر باید باشه که نیمه خالی رو نبینین!
از روی احساس تصمیم نگیرید، شاید چند روز، شایدم ماه، باید با خودتون حساب و کتاب کنین و شرایطتون رو بررسی کنین تا تصمیم خوب و معقولی بگیرید. برای دوستان ذکوری که خدمت نرفتن مسئله حیاتیه و بقیه هم به سرنوشتشون بسته ست.
این مطالب شاید تلخ باشه ولی بیشتر برای دوستانیه که فرصت یکبار انتخاب رو دارن و یا اینکه دیگه وقت درس خوندن ندارن، در غیر این صورت اگر به MBA علاقه مندین و مشکل محدودیت زمانی و انتخابی ندارین حتما شرکت کنین و با خیال راحت برای MBA تلاش کنین. خدای نکرده نشد، در فرصت های آینده.
در پایان ممنون میشم اگر مطلبی از قلم افتاد یا اشتباهی دیدید، در جهت رفع اون متذکر شین.
نظرتون رو هم که حتما می ذارین، چون الان سه ساعت و نیمی هست که پشت کامپیوترم هستم و دارم این مطلب رو نگارش و ویرایش می کنم(البته بد هم نشد، نزدیک افطاره!)
                                    ------------------------------------------------------

امیدوارم بهترین تصمیم رو بگیرین، بر اون مصم باشین و با توکل به خدا و پشتکار موفق باشید...
(لطفا نظرات ارزشمندتون رو هم در پست اول بذارین، با تشکر)
مجیدرضا خاکی


» نظر