سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل آزمون کارشناسی ارشد MBA

آخرین آزمون برگزار شده در رشته ی شاید بتوان پر جنجال ترین و پرتغییرترین آزمون در سال های اخیر دانست. اولین تغییر پس از اعلام شدن ضرایب دروس در آزمون سال 86 بود. با صفر شدن ضریب درس نظریه های عمومی مدیریت و کاهش دروس رشته ی MBA به سه درس ، رقابت شرکت کنندگان این رشته بیش از پیش فشرده شد. تغییر مهم دوم اضافه شدن دفترچه ی 100 تایی زبان عمومی و تخصصی MBA بود. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که تا سه روز قبل از برگزاری آزمون ، چند و چون آزمون زبان انگلیسی ویژه ی MBA مشخص نبود! و مسأله ی دیگر این بود که مشخص نبود که با اضافه شدن دفترچه ی 100 تایی ، باید به 30 زبان موجود در دفترچه ی اصلی هم پاسخ داد یا نه. و روی دفترچه آزمون اصلی در جدول مربوط به توضیح مواد امتحانی نوشته شده بود:

« زبان عمومی و تخصصی انگلیسی ( اجرایی – شهری) ، تعداد سوال 30 ، از شماره 1 تا شماره 30»

متأسفانه عدم تأکید دقیق برگزار کنندگان آزمون در راهنماها و توضیحات قبلی ، باعث شد تا برخی از داوطلبان به اشتباه وقت دو درس دیگر خود یعنی GMAT و ریاضی را برای این 30 سوال بگذراند.

مسأله ی مهم دیگری که حذف شدن درس تئوریهای عمومی مدیریت و نیز این 30 سوال زبان از دفترچه ی اصلی داشت ، از طرفی این بود که امسال داوطلبان ، 180 دقیقه وقت دفترچه اصلی را برای پاسخگویی به 70 سوال استفاده می کردند. در حالی که در سال های قبل در این زمان باید به 30 سوال پاسخ می دادند! به این ترتیب سطح درصدها تا حد زیادی نسبت به دوره های گذشته جابه جا شده و از طرف دیگر کسانی که خود را برای یک آزمون 3 ساعته آماده کرده بودند ، باید در یک آزمون چهارو نیم ساعته ( 3 ساعت دفترچه اصلی ، یک و نیم ساعت دفترچه ی 100 تایی زبان ) شرکت می کردند.

اهمیت داشتن این نکات وقتی بارزتر می شود که به نظر می رسد برگزار کنندگان آزمون رشته MBA هنوز به قطعیت کامل در مورد نحوه ی برگزاری آزمون نرسیده اند. بنابراین داوطلبان باید خود را برای تطابق داوطلبان پیدا کردن با شرایط مختلفی که ممکن است در جلسه امتحان با آن مواجه شوند ، آماده کنند . در زیر به بررسی سوالات هر درس در آزمون سال 86 از جنبه های مختلف خواهیم پرداخت:

«GMAT»

GMAT مخفف کلمه ی «Gmauate management admission test» می باشد . GMAT یک تست بین المللی است ک به عنوان یکی از موارد امتحانی امتحان های ورود به دوره های مدیریتی به خصوص MBA از متقاضیان گرفته می شود . در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ، این تست با نام « استعداد و آمادگی تحصیلی رشته مدیریت»به صورت 40 سوال آزمون گرفته می شود.

در آزمون سال گذشته ، این درس هم دچار تغییرات جدی نسبت به سال های گذشته بود . در حالی که از اولین دوره ای که GMAT در آزمون های ورودی دانشگاه ، چه دروس امتحانی قرار گرفته بود ، این درس شامل سه مورد حل مسأله ( 15 سوال ) ، کفایت داده ها ( 10 سوال ) و استدلال منطقی ( 15 سوال ) بود ، موارد مورد نظر در این درس در آزمون سال قبل ، به موارد زیر تغییر یافت:

1- حل مسأله ( 8 سوال ) 2- استدلال منطقی ( 8 سوال) 3- کفایت داده ها( 8 سوال)

4- درک مطلب ( یک متن با 4 سوال ) 5- تصحیح جملات ( 12 سوال)

تصمیم مسئولان سازمان سنجش در جهت تغییر مواد امتحانی درس GMAT که قاعدتاً باید بر طبق موارد استاندارد جهانی اش برگزار شود ، تصمیمی تأمل برانگیز و تا حد عجیب است . اگر چه پرداختن به درست یا غلط بودن آن در حوصله ی این مقاله نمی گنجد ، اما می توان انتظار تکرار چنین روندی را در آزمون های آینده هم داشت.

در یک نگاه کلی می توان سوالات GMAT این آزمون را سخت تر از سالهای گذشته ارزیابی کرد. نگاهی به سطح درصد رتبه های برتر این آزمون و کاهش نسبی آن نسبت به سالهای قبل گواه خوبی بر این علت به طوری که درصد رتبه های یک تا چهار کنکور MBA بر درس GMAT به ترتیب 46 ، 60 ، 56 و 56 درصد بوده است که افت زیادی نسبت به سالهای گذشته داشته است.

در نگاهی دقیق تر به هر کدام از موارد امتحانی فوق ، سوالهای حل مسأله و کفایت داده ها تفاوت چندانی به لحاظ نوع سوال نداشته اند و فقط کمی سخت تر شده اند. اما در بخش استدلال منطقی از 8 سوال ، 5 سوال تحلیل متن و یک سوال غیرقانونی بود . دو سوال دیگر این قسمت هم مطالب منطقی بودند که برای پاسخگویی سریع تر به آنها نیاز به کمی آشنایی با ادبیات رایج مدیریت بود.

در قسمت درک مطلب ، متنی که تقریباً نصف صفحه بود ، با عضویی مرتبط با MBA آورده شده بود و 4 سوال از مفهوم آن آمده بود که مساله ی خاصی به جز وقت گیر بودن ایجاد نمی کرد.

اما بخش تحصیح جملات ، بخشی بود که امسال برای بار اول به آزمون اضافه می شد. با اینکه این بخش بیشترین بودجه ( 12 سوال) را در بین سوالات GMAT به خود اختصاص داده بود ، هیچ منبع خاصی برای آماده شدن برای آن از سوی مسئولین برگزار کننده اعلام نشده بود که این موضوع بسیار جای تأسف دارد. سوالات این بخش هر کدام یک جمله بود که زیر 3 قسمت از آن خط کشیده شده بود. و داوطلب باید مشخص می کرد که کدام یک از این قسمت ها خطایی از نظر دستور زبان و به کارگیری مناسب کلمه ها و اصلاحح ها دارد و اگر هیچ یک اشکالی نداشت ، گزینه ی 4 ( بدون خطا) انتخاب می شد. واقعیت این است که باید سوالات این بخش را به لحاظ درجه سختی سوال جزء سوالات « بسیار سخت» دانست. مخصوصاً که حضور گزینه ی « بدون خطا» و عدم وجود منبعی برای آمادگی قبل از آزمون بر تردید و شک داوطلبان در پاسخگویی می افزود . اگر چه در صورت تکرار این بخش در آزمون سال آینده ، که بسیار محتمل است ، می توان با برنامه ریزی و شناخت روش های مربوط ، به سوالات این بخش هم به راحتی پاسخ گفت.

« درس ریاضیات عمومی 1 و 2 دوره فنی و مهندسی»

این درس در دفترچه 30 سوال دارد که 30 سوال پایانی دفترچه هستند. در یک نگاه کلی می توان سوالات سال گذشته را ساده تر از سوالات سال های قبل دانست. باز هم درصدهای رتبه های برتر امسال در قیاس سال های قبل از آن گواه این مدعاست . به طوری که درصد رتبه های یک تا چهار امسال به ترتیب 100 ، 96 ، 96 و 90 بوده است . البته شایان ذکر است که یکی از علل اصلی افزایش چشم گیر درصدها ، وقت بیشتری بوده که داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات داشته اند که علت آن در قسمت اول این مقاله توضیح داده شد. در بررسی بودجه بندی سوالات این آزمون ، که در زیر آورده می شود ، متوجه حضور دو سوال از درس ، معادلات دیفرانسیل می شویم . با توجه به تکرار این مسأله در آزمونهای 84 و 85 به نظر می رسد که در سال های آتی هم شاهد حضور حداقل دو سوال از این درس خواهیم بود. به داوطلبانی که این دو سوال برایشان مهم است (!) توصیه می شود که نگاهی اجمالی به مباحث کلی این درس ( از قبیل معادلات خطی همگن ، تغییر متغیرها ، تبدیل لایلاس و ...) داشته باشند.در آزمون امسال 18 سوال از مباحث ریاضی 1 و 10 سوال از مباحث ریاضی 2 و دو سوال هم از معادلات دیفرانسیل بود. بودجه بندی سوالات بر اساس سرفصل ها به صورت زیر است:

ریاضی 1: تابع 3 سوال ، حد و پیوستگی : 3 سوال ، مشتق – 7 سوال ، انتگرال یک متغیره – 2 سوال ، مختصات قطبی – 1 سوال ، اعداد مختلط – 1 سوال ، دنباله و سری – 1 سوال .

ریاضی 2: جبر خطی 1 سوال ، مشتقی توابع چند متغیره – 4 سوال ، انتگرال چند متغیره – 3 سوال روی اشیاء خمیده – 2 سوال.

لازم به ذکر است که در 30 سوال این درس ، دو سوال غلط وجود داشت: سوال 175 که در گزینه ها اشتباه تایپی داشت ( و البته در تصحیح حذف شد) و سوال 175 که در صورت سوال اشتباه تایپی داشت ( ترتیب انتگرال ها و حدودشان صحیح نبود). به غیر از این دو سوالات این درس ابهام خاصی وجود نداشت ، به این ترتیب به نظر می رسد ، سوال ها ی این درس در سال آینده نیز همان روز قبلی خود را طی می کند.



«زبان عمومی و تخصصی انگلیسی (MBA)»

پس از پایان دفترچه اصلی ، برای داوطلبان MBA، نوبت دفترچه 10 تایی زبان انگلیسی بود که برای 100 سوال ، 90 دقیقه زمان در نظر گرفته شده بود ، با توجه به دشواری زیاد و نیز تعداد زیاد متن های درک مطلب ، این زمان ، برای اکثر داوطلبان کم بود.

بودجه بندی سوالات این درس به ترتیب زیر بود:

سوالات گرامر ( 15 سوال معمولی ، 10 سوال انتخاب غلط در جمله ) ، سوالات لغت ( 20 سوال چهار گزینه ای معمولی ، 10 سوال close test) مهارت های زبانی ( 15 سوال در قالب 4 متن محاوره) ، درک مطلب تخصصی ( 30 سوال در قالب 4 متن تخصصی مدیریت )

حال به اختصار به شرح هر یک می پردازیم:

در بخش سوالات گرامر ابتدا 15 سوال گرامر معمولی آورده شده که می توان به نسبت بعضی از آنها را سخت دانست . سپس 10 سوال به سبکی مشابه با سوالات گرامری آزمون تافل آورده شده است. به این ترتیب که زیر سه قسمت از جمله خط کشیده شده است . که قسمتی که غلط دارد باید انتخاب شود البته تفاوت عمده ای که این سوالات با سوالات استاندارد تافل دارد و بر سختی آن می افزاید ، وجود گزینه ی «No error» در این سوالهاست که باعث تردید و شک داوطلبان در انتخاب گزینه ی صحیح می شود.

در بخش لغت (vocabulary) ابتدا تا سوال معمولی لغت آورده شده است . برای افزایش دامنه ی لغت که هم در پاسخ به سوالات این بخش مفید خواهد بود و هم سایر بخش ها ، خواندن لغات آزمون های سال های گذشته و نیز برخی کتب لغت معروف مانند 504 پیشنهاد می شود.

بعد از این 20 سوال ، یک close text با ده سوال آورده شده که پاسخگویی به آن نیاز به تسلط بالاروی واژگان داشت:

15 سوال بعدی ، پدیده هایی از 4 متن مکالمه در فضاهای مختلف روزمره بود که با آشنایی متوسطی از مکالمه در برخی فضاهای معروف شناخته شده سوال های آن قابل پاسخگویی بود.

و بالاخره قسمت آخر درک مطلب از 4 متن تخصصی مدیریت بود . متأسفانه اشتباه برخی داوطلبان در پاسخگوی به سوالات درک مطلب این است که به غلط تصورمی کنند برای پاسخگویی ، لازم است تا معنای تک تک لغات متن یا همه ی جملات آن را بدانند. درحالی که با کمی تمرین و آشنایی با روش های پاسخگویی به سوالات درک مطلب ، می توان به اکثر سوال های این بخش بدون تسلط کامل به معنا و مفهوم جملات و لغات متن پاسخ داد.

تحلیل فوق از طرف موسسه اوستا ( ماهان ) داده شده است
» نظر