سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهریه دانشگاههای دولتی امسال افزایش نمی‌یابد...

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال جاری در دانشگاههای دولتی افزایش شهریه نخواهیم داشت گفت: در خصوص شهریه دانشگاههای غیر انتفاعی نیز هنوز تصمیم گیری نشده است.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد مهدی زاهدی با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در دو سال گذشته از اجرایی شدن برنامه‌های ارائه شده به مجلس در ابتدای زمان تصدی خود به عنوان وزیر علوم خبر داد و گفت: این برنامه در پنج محور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری و ساختاری تنظیم شده بود که با همکاری تمام مسؤولان وزارت علوم شصت درصد آن به انجام رسیده و باقی نیز در حال طراحی و برنامه‌ریزی است.

وی همچنین به اجرای امور پیش‌بینی نشده توسط وزارت علوم اشاره کرد و گفت: مواردی از قبیل کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان و رتبه‌بندی دانشگاههای جهان اسلام که با هماهنگی سازمان کنفرانس اسلامی مسئولیت آن به ما واگذار شد از جمله مواردیست که در برنامه ارائه شده به مجلس پیش‌بینی نشده بود.

دکتر زاهدی همچنین با بیان اینکه در بخش توسعه آموزش عالی از برنامه چهارم توسعه پیشی گرفته‌ایم، اظهار کرد: هم‌اکنون با تحت پوشش قراردادن 3 میلیون و 350 هزار دانشجو امیدواریم تا پایان برنامه توسعه چهارم بیش از سی درصد جوانان کشور را که در قانون این برنامه پیش‌بینی شده بود تحت پوشش آموزش عالی قرار دهیم.

وزیر علوم از افزایش بودجه دانشگاه‌ها، افزایش پرداخت وام‌های صندوق رفاه دانشجویان و رشد تحصیلات تکمیلی به عنوان اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر، خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی آموزش‌عالی در برنامه پنجم توسعه بر عهده مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی نهاده شده و از سال آتی وارد مباحث ریزتر و حوزه‌های مختلف آن می‌شویم تا بتوانیم برنامه مدوّن و کارکردی آموزش‌عالی را به تصویب دولت و مجلس برسانیم.

براساس گزارش سایت وزارت علوم، دکتر زاهدی در خصوص کاهش ماندگاری دانشجویان بورسیه در خارج از کشور، در نشستی در مهر گفت: یکی از دلایل این امر رسیدگی مستمر به مسائل مالی، رفاهی و علمی این دانشجویان است، همچنین، بازخواست موارد تعهد این دانشجویان بصورت جدی اعمال می‌شود بطوریکه در سال 85 حدود هفت میلیارد تومان از وثیقه دانشجویان بورسیه که بازنگشته بودند به خزانه دولت واریز شد.

وی درباره ساماندهی شهریه‌ها، گفت: در بهمن سال 84 برای اولین بار شهریه دانشگاهها کاهش یافت و از آن زمان تاکنون هیچ افزایش شهریه‌ای نداشته‌ایم، در سال جاری نیز در دانشگاههای دولتی افزایش شهریه نخواهیم داشت و در خصوص دانشگاههای غیر انتفاعی هم هنوز تصمیم گیری نشده است.

وزیر علوم در خاتمه با بیان اینکه 95 درصد از مصوبات سفرهای استانی در بخش آموزش عالی اجرایی شده است، در خصوص بودجه عمرانی و خوابگاه سازی در دانشگاه‌ها، گفت: در بخش خوابگاه‌ سازی اگر بتوانیم حدود 20 میلیارد تومان (به غیر از 50 میلیارد تومان اختصاص یافته) بودجه دریافت کنیم یقینا تمام مصوبات سفرهای استانی در خصوص خوابگاه سازی محقق می‌شود و این حجم ساخت خوابگاه دانشجویی در سالهای پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است.

 

باز جای شکرش باقیه ! بعضی دانشگاه ها هم اعلام کردن که تا 70% وام میدن ( به دانشجو های ارشد )...

کاوه


» نظر