سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پذیرش یک نفر از هر 10داوطلب در کارشناسی ارشد89

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پذیرش یک نفر از هر 10 نفر داوطلب آزمون کارشناسی ارشد گفت: امسال به دنبال افزایش ظرفیت مقطع ارشد نیستیم.
حسین نادری‌منش با اشاره به طرح موضوع افزایش20درصدی خروجی‌های مقطع کارشناسی ارشد، به ایسنا گفت: براساس این طرح، از هر 5نفر یک نفر باید در مقطع ارشد پذیرفته شود که این رقم زیادی است، ولی اگر ما بتوانیم در این زمینه به رقم 13 درصدی نیز دست یابیم مطلوب خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 800 هزار داوطلب متقاضی ورود به مقطع کارشناسی ارشد هستند که تنها 75 هزار نفر جهت تحصیل در این دوره‌ پذیرفته می‌شوند. 
مصوبه سهمیه 20 درصدی متاهلان اجرا نمی‌شود
نادری‌منش درخصوص مصوبه‌ هیات دولت مبنی بر اختصاص سهمیه 20 درصدی آزمون کارشناسی ارشد به متاهلان تصریح کرد: هر مصوبه باید مراحل قانونی‌اش را طی کند و در این زمینه هنوز ابلاغ خاصی به بنده نشده است. همچنین برای افزایش این سهمیه در سال جاری تاکنون بحثی مطرح نشده است. 
احتمال حذف دوره شبانه
وی با اشاره به درخواست برخی دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش شهریه دوره‌های شبانه گفت: در حال حاضر حدود 12 تا 15 میلیون تومان برای دانشجویان شبانه هزینه می‌شود، در صورتی که از دانشجویان این دوره فقط 6 میلیون تومان پول دریافت می‌شود.
بر این اساس دانشگاه‌ها خواستار افزایش شهریه دوره شبانه شدند؛ اما طبیعی است دانشجویان برای تامین این هزینه با مشکل مواجه هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص بحث‌هایی مبنی بر حذف دوره شبانه دانشگاه‌ها اضافه کرد: در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما اگر در ماموریت دانشگاهی دوره‌های شبانه ضرورت نداشته باشد ممکن است این دوره‌ها در برخی دانشگاه‌ها بر اساس ماموریتشان حذف شود.
وی با اشاره به طرح بومی‌گزینی کنکور، با بیان این‌که 80درصد دانشجویان کشور از همه استان‌ها هستند، تصریح کرد: اعتقاد نداریم که در بحث بومی‌گزینی فشار بیش از این رقم باشد. 
تسهیل شرایط انتقال در دانشگاه‌ها
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر این‌که بر اساس آیین‌نامه پذیرش کارشناسی ارشد، انتقال دانشجو در این دوره ممنوع است، اظهار کرد: با توجه به شرایط امروزی، این مورد در دانشگاه‌های هم‌سطح تسهیل شود و اگر فردی شرایط خاصی دارد در این زمینه به وی کمک شود. دکتر نادری‌منش با اشاره به بودجه 3000 میلیارد تومانی وزارت علوم، به جمعیت400 هزار نفری دانشجویان دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم با این بودجه باید تمامی دانشجویان را تربیت کند.

» نظر