سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از افاضات بعد آزمون هم بشنوید !!!

رقابت بیش از نیم میلیون داوطلب آزمون کارشناسی ارشد سال 87 دانشگاه‌ها در حالی به اتمام رسید که برخی داوطلبان نسبت به عدم دقت برخی مراقبان و تقلب برخی داوطلبان، کاهش زمان پاسخگویی برخی سوالات علیرغم افزایش تعداد آنها و همچنین ارایه سوالاتی خارج از سرفصلهای ارایه شده انتقاد داشتند.

، یکی از داوطلبان رشته تربیت بدنی با تاکید بر لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی برای مراقبان آزمونها گفت: نمی‌توان هر فرد و کارمند دانشگاه را به عنوان مراقب در جلسه آزمون انتخاب کرد بلکه مسؤولان سازمان سنجش با توجه به اهمیت و سرنوشت ساز بودن این آزمونها، باید مراقبانی را انتخاب کنند که توانایی تامین و حفظ سلامت آزمون را داشته باشند نه آنکه تنها حضور فیزیکی داشته باشند و به این کار صرفا به عنوان اضافه کار نگاه کنند.

وی در عین حال برای افزایش ضریب امنیت آزمون به مسؤولان سازمان سنجش پیشنهاد کرد که سوالات آزمون کارشناسی ارشد نیز مانند کنکور در دسته‌های A,B,C,D طراحی شود.
داوطلب دیگر این آزمون در رشته ارتباطات نیز عنوان کرد: سوالات برخی دروس مانند دانش مدیریت و معارف اسلامی در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته بود ولی زمان پاسخگویی به آن نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود.
یکی دیگر از داوطلبان نیز، اظهار کرد: برخی سوالات ارایه شده در آزمون به گونه‌ای بود که پاسخ آن در منابع مختلف متفاوت می‌باشد، در نتیجه پاسخ واحدی برای آن وجود ندارد، همچنین برخی سوالات نیز خارج از سرفصل‌های اعلام شده، طراحی شده بود.

آزمون ارشد 87 در حالی برگزار شد که برخی با انتقاد از سخت بودن سوالات و گروهی دیگر راضی از آن به نتایج مجازینی فکر می‌کنند که در اردیبهشت ماه منتشر می‌شود، ضمن آنکه در همان ماه با شرکت در آزمون دانشگاه آزاد، شانس خود را بار دیگر برای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاهها می‌آزمایند.

در این رابطه دکتر ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با امکان تقلب در این آزمون، اظهار کرد: سوالات آزمون کارشناسی ارشد از تنوع بالایی برخوردار است و برای بیش از 133 کد رشته امتحانی در این آزمون طراحی سوال انجام می‌شود، بنابراین امکان طراحی سوال در دسته‌های A,B,C,D مانند کنکور در آزمون کارشناسی ارشد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش به سمت استانداردسازی حوزه‌های امتحانی حرکت می‌کند، گفت: در این راستا ارزیابی‌هایی از کلیه حوزه‌های امتحانی صورت گرفته تا از این طریق مشخص شود که کدام حوزه از نظر نور، فاصله صندلیها، ارایه تسهیلات به داوطلبان و سایر امکانات استاندارد است و در نهایت بر اساس این ارزیابی‌ها از سال آینده کلیه حوزه‌های برگزاری آزمون استاندارد خواهد شد.

وی در رابطه با کاهش زمان پاسخگویی برخی از سوالات، اظهار کرد: سوالات تخصصی هر رشته در آزمون کارشناسی ارشد توسط گروهی متخصص متشکل از اساتید آن رشته از دانشگاه‌های بزرگ و سایر اساتید مطرح همان رشته طراحی می‌شود، بر این اساس زمانیکه سوالی طرح می‌شود، بستگی به نوع سوال، ارزیابی‌های مربوط به زمان پاسخگویی به آن نیز انجام می‌شود.

به گفته وی، بر این اساس ممکن است تعداد سوالات درسی زیاد شود ولی زمان پاسخگویی به آن تغییری نکند که این امر توسط متخصصین مربوطه تعیین و پیش بینی می‌شود. بنابراین زمان پاسخگویی سوالات، به نوع سوال و نظرات اساتید متخصص رشته مربوطه بستگی دارد.

دکتر خدایی ادامه داد: در امتحانات استاندارد با توجه به نوع سوال، زمان پاسخگویی به آن نیز متفاوت می‌شود و اگر قرار باشد در آزمون تحصیلات تکمیلی روتین و روش خاصی پیاده شود، آزمون مربوطه استاندارد نخواهد بود.

معاون سازمان سنجش همچنین با بیان اینکه برای آزمون کارشناسی ارشد منبع خاصی اعلام نمی‌شود، گفت: برای این آزمون تنها عناوین سرفصل مطالب منتشر می‌شود و سوالات نیز از این سرفصلها طراحی می‌شود، بر این اساس اگر پاسخ سوالی در منابع مختلف به صورت متفاوت عنوان شده باشد این مساله مدنظر طراح سوال نیز قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای جمع آوری انتقادات و اعتراضات داوطلبان نسبت به طراحی سوالات فرجه زمانی مشخصی از 15 اسفند تا 15فروردین 87 تعیین شده است، گفت: موارد مطرح شده داوطلبان توسط گروهی تخصصی بررسی می‌شود و در صورتیکه گروه مربوطه به این جمع‌بندی برسد که سوالی دارای دو جواب است، این مساله در کلید نهایی سوالات آزمون اعمال می‌شود.

دکتر خدایی در خاتمه با رد طراحی برخی سوالات از خارج سرفصلهای تعیین شده، تصریح کرد: سوالات منحصرا در قالب سرفصلهای اعلام شده از سوی سازمان سنجش طراحی می‌شود و اطلاعات عمومی و غیره در این آزمون ارایه نمی‌شود.

سازمان سنجش دارای نرم افزار تقلب یاب است

همچنین دکتر پورعباس رییس سازمان سنجش با رد هرگونه احتمال تقلب در آزمون کارشناسی ارشد به ایسنا اظهار کرد: طبق گزارشات ارسالی آزمون کارشناسی ارشد سال 87 در سلامت کامل برگزار شد و اگر به صورت جزئی تخلفاتی صورت گرفته باشد مطمئنا پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این آزمون برای هر 50 داوطلب یک مراقب تعیین شده بود، در عین حال اظهار کرد:‌ سازمان سنجش دارای نرم افزار تقلب یاب است و بر این اساس اگر کلید سوالاتی داوطلبانی شبیه هم باشد نسبت به شناسایی و برخورد با آنان اقدام خواهد شد.

دیگه اینم خالی از لطف نبود !!! بعد از کنکور میگن ما نرم افزار تقلب یاب داریم !!! قبلش نمیگن که اونی که میخواست این کارو بکنه بترسه !!!


» نظر