سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داستان معدل...

خوب باز یکم اطلاعات دقیقتری دادن ! تراز بر حسب دانشگاه صورت میگیره...

احتمالا از تراز منظورشون یه ضریب کوچکتر از 1 باشه که مثلا برای دانشگاه شریف اگه 0.99 باشه برای دانشگاه علم و صنعت 0.92 و برای دانشگاه آزاد ابهر 0.45 ، اونوقت مثلا معدل ها هم سنگ میشه... ( البته از این خبر نصفه و نیمه من اینو برداشت کردم... )

البته این معدل تو کنکور خیلی از رشته اونقدر اهمیت نداره که تو ام.بی.ای داره ! فشردگی و رقابت اونقدر زیاده که سنجش باید مراقب باشه الکی به کسی برتری نده...
اگه ام.بی.ای بخواد با بی برنامگی سازمان سنجش مثل سال پیش باشه کوچکترین برتری باعث جلو افتادن های عظیم میشه... کاش این طرح رو به شکل امتحانی روی چند رشته خاص اعمال میکردن بعد دست به حرکت عمومی میزدن...
به نظرم معدل باید وقتی به کمک بیاد که مثلا 3 نفر واجد شرایط به رشته ام.بی.ای شریف هستن اونوقت اونی بره تو که معدل تراز شده بیشتری داره ! نه همینجوری !!!
همیشه این سوال تو اینجور مواقع تولید میشه که آیا سازمان سنجش با علم کامل از سطح دانشگاه ها  این تراز رو انجام داده ؟ توی هر دانشگاهی از یه رشته به یه رشته دیگه نحوه نمره دادن فرق میکنه !‏ تو دانشگاه ما ، اساتید گروه حسابداری همچین نمره میدادن که فکر میکردی اول ابتداییه ! ولی گروه عمران ما نمره هاش از 15 به زور رد میشد ! اونوقت تراز کردن نسبت به دانشگاه معلوم یعنی چی !!!

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اعمال 20 درصدی معدل در آزمون کارشناسی ارشد امسال، گفت: معدل جهت اعمال در آزمون براساس رشته و سطح کیفیت دانشگاهها تراز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عبدالرسول پورعباس در سی و پنجمین همایش معاونان آموزشی دانشگاههای کشور، با اشاره به حذف طرح «آ.ت.ت»، اظهار کرد: طرح «آ.ت.ت» به دلیل برخی نارسایی‌ها و عدم هماهنگی بین برخی از دانشگاه‌ها حذف شد.

وی با اشاره به تضییع حقوق برخی داوطلبان در این طرح گفت: در طرح «آ.ت.ت» برای برخی از داوطلبان نمراتی از سوی دانشگاه ارسال نشده و نمره این داوطلب صفر رد می‌شد که این مساله باعث ایجاد تغییر و جابه جایی شدیدی در کل دانشگاه‌ها در رشته‌های حقوق، مهندسی الکترونیک و مکانیک شده بود.

رضایت 98 درصدی داوطلبان از ثبت‌نام اینترنتی آزمون

رییس سازمان سنجش در ادامه با اشاره به آزمونها، پرتال آموزشی و بررسی عملکرد وزارت علوم به عنوان بخشی از عمده ترین فعالیت‌های سازمان سنجش، اظهار کرد: از حدود یک سال گذشته تحولاتی اساسی در سازمان سنجش داریم که این امور منجر به آن شد که تمامی فعالیت‌های سازمان از حالت دستی خارج و وارد حالت مکانیزه شود.

به عبارت دیگر در گذشته ثبت‌نام کنکور از اواسط آذر ماه شروع می‌شد و تا تولید فایل برای برگزاری آزمون سراسری 7 تا 8 ماه طول می‌کشید که این مساله فعالیت‌های زیادی را به دانشگاه‌ها و داوطلبان تحمیل می‌کرد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ثبت‌نام الکترونیکی آزمونهای سازمان سنجش آغاز شد اظهار کرد: در آزمون سراسری سال گذشته حدود 530 هزار نفر به صورت الکترونیکی ثبت نام کردند و در نظر سنجی‌ها مشخص شد که 98 درصد داوطلبان از این مساله رضایت کامل دارند و طی آن بسیاری از فعالیت‌های سازمان سنجش در این راستا حذف شد.

دکتر پورعباس با بیان اینکه در روش دستی اطلاعات داوطلبان در دسترس افراد زیادی قرار می‌گرفت، اظهار کرد: در روش ثبت‌نام الکترونیکی این معضلات نیز برطرف شد و همچنین در راستای برگزاری انتخاب رشته اینترنتی نیز مسافرت‌های درون و برون شهری زیادی از سوی داوطلبان حذف شد و با انجام انتخاب رشته الکترونیکی هوشمند بیش از دو هزار و 800 روستا در کل کشور تحت پوشش سرویس اینترنتی قرار گرفتند که این مساله نیز مزیت‌های زیادی در پی داشته است. همچنین فعالیت‌ موسسات غیر مجاز انتخاب رشته نیز به شدت تحت الشعاع قرار گرفت.

وی با اشاره به سایر مزایای این طرح به همزمان شدن اعلام نتایج دانشگاه‌های آزاد و سراسری اشاره کرد و گفت: ‌براین اساس بلاتکلیفی داوطلبان برطرف شده و همچنین برای اولین بار حدود 98 درصد ظرفیت دانشگاه پیام نور تکمیل شد.

وی همچنین با اشاره به احداث پرتال سازمان سنجش برای ارتباط با دانشگاه‌ها اظهار کرد: بر این اساس امکان آن فراهم شد که دانشگاه‌ها در فرصتی مناسب تر و به طور همزمان از وضعیت دفترچه و ظرفیت‌های خود مطلع شوند.

تناسب‌سازی در پذیرش جنسیتی داوطلبان آزمونها

برخی از جریانات سیاسی نسبت به پذیرش جنسیتی یک جانبه نگری می‌کنند

دکتر پورعباس همچنین با اشاره به تناسب‌سازی در پذیرش جنسیتی داوطلبان آزمونها خاطرنشان کرد: ‌طی سالهای اخیر داوطلبان پسر میل بیشتری برای ورود به دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش پیدا کردند به گونه‌ای که داوطلبان این ‌آزمون به حدود 600 هزار نفر می‌رسد این در حالی است که ظریت این دوره‌ها در کل کشور تنها 60 هزار نفر است که توسعه آنها از ضروریات است.

وی همچنین با بیان اینکه در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیردولتی و بخشی از ظرفیتهای دولتی حدود 200 هزار صندلی خالی وجود دارد، اظهار کرد:‌ سعی ما بر این بوده که در بخش دولتی به صورت متناسب و برای رفع نیازهای جامعه دو جنسیت پذیرش داشته باشیم که این مساله در اغلب رشته‌های مهندسی به نفع خانم‌ها و در برخی از رشته‌های تجربی و علوم انسانی به نفع آقایان بوده است، به گونه‌ای که بر این اساس در بخش دولتی 30 درصد ظرفیت پذیرش را برای هر دو جنسیت تضمین کرده بودیم؛ البته این نفع عنوان شده در حد 100 تا 200 نمره در تراز 13 هزار بوده است.

وی با بیان اینکه با وجود مثبت بودن این طرح برخی از جریانات سیاسی یک جانبه نگری می‌کنند اظهار کرد: این مسئله به صلاح جامعه نیست چرا که در حال حاضر تعادل جنسیتی در بسیاری از بخشها به نحو مطلوب رعایت شده است، به گونه‌ای که امسال در کنکور سراسری 64 درصد پذیرش به دختران و 38 درصد به پسران تعلق گرفت ولی با احتساب دانشگاه‌های آزاد و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های فراگیر این رقم به 51 درصد برای دختران و 49 درصد برای آقایان تبدیل شد.

کاهش مشکلات خوابگاهی در پی پذیرش بومی آزمون سراسری

دکتر پورعباس همچنین با اشاره به افزایش پذیرش بومی داوطلبان در آزمون‌های سالهای اخیر اظهار کرد: این مساله باعث ایجاد کمترین مشکل در بحث خوابگاه‌ها شده است.

به گونه‌ای که با پذیرش بومی و با تغییرات ایجاد شده 40 درصد ظرفیت رزمندگان که طی سالهای اخیر تکمیل نمی‌شده به دانشجویان آزاد و سپس به ظرفیت‌های بومی استان‌ها تعلق گرفت به گونه‌ای که در برخی استانهای محروم تا 85 درصد ظرفیت پذیرش‌ دانشگاه‌ بومی بوده است.

روند پذیرش دانشجو تا 100 درصد در حال تغییر است

رییس سازمان سنجش با بیان اینکه بر اساس مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی روند پذیرش دانشجو تا 100 درصد در حال تغییر است اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در جهت نقد و بررسی این مسئله به شدت حساس باشند چرا که کیفیت ورودی دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس قانون اخیر مجلس موظفیم که از سال 90 دانشجویان را بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش کنیم که این رقم در حال حاضر آغاز شده است به گونه‌ای که تاثیر سوابق تحصیلی در سال جاری تا 15 درصد و در سالهای آینده افزایش می‌یابد و در سال 90 تا 100 درصد تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو اعمال خواهد شد.

به گفته وی دانشگاه‌ها در این راستا باید در عملکرد برگزاری آزمونها در کل کشور نظارت عمده‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر پورعباس همچنین در خاتمه سخنانش نسبت به اقدام دانشگاه‌ها در خصوص ارائه تسهیلاتی به داوطلبان کنکور برای ثبت نام و انتخاب رشته اینترنتی تقدیر کرد و گفت: بر این اساس بسیاری از داوطلبان دانشگاه شهر یا استان خود را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند و همچنین اقدامات سوء استفاده گرانه بسیاری از کافی نت‌ها و موسسات غیر مجاز انتخاب رشته نیز کاهش یافت.

کاوه


» نظر