سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مؤسسات کنکور کارشناسی ارشد

همانطور که حتما همه دوستان از طرق مختلف شاهد تبلیغات وسیع مؤسساتی بوده اند که ادعا می کنند باعث قبولی شما در کنکور خواهند شد، بازار خیلی خوبی برای خود دست و پا کرده و تقریبا برای یک زیر مجموعه 90 درصدی از داوطلبان قبولی در کنکور را مساوی استفاده از یکی از خدمات این مؤسسات قرار داده اند. البته 10 درصد از داوطلبان هنوز هستند که با تکیه بر تواناییها و پشتکار خود قدم به عرصه رقابت می گذارند. مسلما نمی توان منکر کامل سودمندی هیچ پدیده ای شد و ممکن است افراد خاصی در شرایط خاص ازین مؤسسات بهره مند شده و مزیت رقابتی بالائی پیدا کنند و در کنکور هم رتبه بسیار خوبی کسب نمایند. اما سؤالی که مطرح است اینست: آیا این مؤسسات معجزه گرند؟ و آیا صرف هزینه نسبتا هنگفت و شرکت در طرحهای یک یا چند مؤسسه باعث موفقیت در آزمون ارشد خواهد شد؟
پاسخ به این سؤال بررسیهای علمی و میدانی زیادی طلب می کند، اما یک راه میتواند بررسی آمار و نتایجی باشد که خود مؤسسات اعلام میکنند. مثلا فلان مؤسسه اعلام میکند 80 رتبه تک رقمی داشته و یا 80 درصد داوطلبانی که در آن مؤسسه ثبت نام کرده اند موفق بوده اند. (اعداد به عنوان مثال می باشد). یک راه دیگر پرسش از کسانی است که این راه را رفته اند و دارای تجربه استفاده از خدمات این مؤسسات می باشند.
اما اگر حتی از هر دو روش به پاسح مثبت برای سؤال بالا برسیم باز نمیتوان تاثیر گذاری این مؤسسات را زیر سؤال نبرد. مسئله اینجاست که تقریبا این مؤسسات حالت بنگاه اقتصادی پیدا کرده و از روشها و استراتژیهای افزایش سوددهی این بنگاهها استفاده می نمایند که اتفاقا در این زمینه موفق بوده اند. در این میان به کیفیت آموزش و خدماتی که در ازای دریافت مبلغی مشخص ارائه میدهند توجه چندانی نمیشود.
به عنوان مثال یکی ازین مؤسسات دست به ابتکار جالبی زده است. این مؤسسه در دانشگاههای معتبر آگهی زده که n نفر اول دانشجویان کارشناسی هر رشته می توانند بصورت رایگان از یکی از خدمات این مؤسسه استفاده کنند. یعنی سعی در جذب داوطلبانی دارد که احتمال قبولی آنها و کسب رتبه تک رقمی در کنکور تقریبا بالای 90 درصد است. بعبارتی به احتمال خیلی زیاد رتبه های تک رقمی (یا دو رقمی) کنکور هر سال از همین نفرات برتر دوره کارشناسی می باشند که با دیدن این تبلیغ به احتمال زیاد در این مؤسسه ثبت نام هم نموده اند و البته چه از خدمات این مؤسسه استفاده می کردند و جه استفاده نمی کردند همان موفقیت را با احتمال زیاد به دست می آورند. نتیجه؟ مؤسسه اعلام می کند بیش از 80 دردصد رتبه های تک رقمی از مؤسسه ما استفاده نموده اند! و این بهترین تبلیغ برای کسانی است که دستیابی به این موفقیت برایشان بصورت یک نیاز درآمده و به دنبال روشهایی بجز تکیه بر استعداد و تلاش خود هستند تا این رؤیای خود را تعبیر کنند.
مؤید این موضوع بررسی مصاحبه هایی است که خود مؤسسات با همین رتبه های برتر انجام داده اند و اکثر آنها ادعایی مبنی بر تاثیر قابل توجه مؤسسه در قبولی و کسب رتبه ممتاز آنها نداشته اند بلکه اغلب عنوان کرده اند استفاده از این خدمات تاثیر 10 تا 30 درصدی داشته است که البته این در شرایطی است که کاملا بی طرف و نه تحت تاثیر برخی مسائل (مانند نفرات برگزیده کنکور امسال که موفقیت خود را مرهون مؤسسات مختلفی می دانند!) اعلام نظر نموده اند.
در هر صورت همین تکنیک بازاریابی! کار خود را می کند و پس از مدتی به جای اینکه آنها دنبال داوطلبان باشند، داوطلبان باید خوش شانس باشند تا بتوانند در یکی از کلاسهای این مؤسسات شرکت کنند و قبولی خود را تضمین نمایند! در این میان علاوه بر استفاده از داوطلبین برتر استفاده از اساتید برتر! (که برتر بودن آنها معلوم نیست به چه وسیله ای سنجیده شده است!) مزید بر علت می گردد.
در اینجا باز هم لازم است تکرار شود نمیتوان منکر خدمات شایسته برخی ازین موسسات شد، اما نگاه اقتصادی و بعبارتی نبود نظارت مؤثر در جلوگیری از نهادینه شدن این نگاه در اینگونه مؤسسات، نمیتواند دورنمای مطلوبی از این پدیده آموزشی (که البته به پدیده های اقتصادی و فرهنگی هم تبدیل شده اند) ترسیم نماید.

» نظر