سفارش تبلیغ
صبا ویژن

2 تا خبر خوب ! ام.بی.ای امسال رقابتش معقول میشه...

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاههای کشور طی سه سال گذشته دو برابر شده است، گفت: در سال آینده بیش از 45 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور پذیرفته می‌شوند.

با بیان اینکه طی یک سال گذشته بیش از 600 رشته و 700 کد رشته محل جدید در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ایجاد شده است،‌ گفت: در سال 84 ظرفیت آموزش عالی کشور در مقطع کارشناسی ارشد 23هزار نفر بوده است که این رقم برای سال 87 در مجموعه آموزش عالی کشور به بیش از 45 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در آزمون کارشناسی ارشد سال 87 بیش از 34 هزار نفر در دانشگاهها پذیرفته خواهند شد، اظهار کرد: با این‌حال با در نظر گرفتن ظرفیتهای بخش غیردولتی آموزش عالی و فراگیر پیام‌نور ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد کل مجموعه آموزش عالی کشور در سال 87 به بیش از 45 هزار نفر رسیده است.

به گفته دکتر برزویی، همچنین ظرفیت دوره دکترای دانشگاهها نیز از حدود 2هزار نفر در سال 83 به حدود 4هزار نفر در سال 87 افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه و گسترش رشته‌های کارشناسی ارشد برای آزمون 87، اظهار کرد: تعداد کد رشته‌ محلهای آزمون کارشناسی ارشد در سال 86 حدود 4 هزار و 400 کد رشته محل بوده است که این تعداد برای امسال تا کنون به 5 هزار و 150 کد رشته محل رسیده است ولی هنوز احتمال افزایش آن وجود دارد.

مدیرکل گسترش آموزش‌عالی  وزارت علوم افزود: بر این اساس 700 کد رشته محل امتحانی به رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد سال 87 افزوده شده است.

دکتر برزویی با اشاره به رشته‌های جدید اضافه شده به رشته‌ محلهای آزمون کارشناسی ارشد سال 87، تصریح کرد: رشته‌های مهندسی فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک در دانشگاه قم، مدیریت بحران دانشگاه کرمان، هنر اسلامی دانشگاه کاشان، فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه علامه طباطبایی، مکانیک سنگ دانشگاه صنعتی اصفهان، مهندسی شیمی در 8 گرایش در دانشگاه خلیج فارس، فیزیک در 6 شاخه حالت جامد، اتمی و مولکولی بنیادی، نظریه میدانها و نجومی در دانشگاه اصفهان، بیوتکنولوژی کشاورزی در مرکز بین المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی، جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی دانشگاه زنجان، علوم جانوری گرایش بافت شناسی و جنین شناسی دانشگاه ارومیه، مدیریت بازرگانی در 6 گرایش بازاریابی، ‌بازرگانی بین المللی، بازرگانی داخلی، ‌مدیریت بیمه، مدیریت مالی و مدیریت تحول در دانشگاه تهران، هوش مصنوعی در دانشگاه بوعلی سینای همدان، ‌مدیریت رسانه در دانشگاه تهران، ‌مدیریت فناوری اطلاعات با 3 گرایش مدیریت منابع اطلاعات، سیستم‌های اطلاعات پیشرفته و نظام کیفیت فراگیر در دانشگاه صنعتی امیر کبیر، MBA با 10 گرایش مدیریت مالی، استراتژی، اقتصاد مدیریت، مدیریت بازاریابی، مدیریت تکنولوژی، مدیریت توسعه سازمانی و منابع انسانی، مدیریت دینامیک، سیستم‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، مدیریت عملیات و کارآفرینی در دانشگاه تبریز برخی از این رشته‌هایی است که در طول سال گذشته در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم رسیده است.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در خاتمه اظهار کرد: همچنین رشته‌های مهندسی منابع طبیعی گرایش بیابان زدایی دانشگاه سمنان، جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی در دانشگاه یزد، فیتوشیمی در دانشگاه گرگان، MBA با 10 گرایش در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیر الدین طوسی، بوم شناسی آبزیان شیلاتی در دانشگاه هرمزگان، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی در دانشگاه بیرجند، مهندسی عمران سنجش از راه دور GIS در دانشگاه اصفهان، مهندسی عمران زلزله در دانشگاه کردستان، علوم باغبانی با 4 گرایش گیاهان زیستی، میوه کاری، سبزی کاری، گیاهان دارویی، ادویه ای و نوشابه‌ای و مدیریت جهانگردی با 2 گرایش بازاریابی جهانگردی و برنامه ریزی توسعه جهانگردی در دانشگاه محقق اردبیلی، بیوتکنولوژی در دانشگاه شهید باهنر کرمان و مهندسی اکتشافات نفت در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برخی دیگر از این رشته‌های مصوب می‌باشند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور نیز از توزیع کارت داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاهها طی روزهای 29 و 30 بهمن ماه در سراسر کشور خبر داد.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال 87 دانشگاه‌ها هفته آینده توزیع می‌شود، اظهار کرد: کارت ورود به جلسه این آزمون صبح و بعدازظهر روزهای دوشنبه 29 و سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه در حوزه‌های توزیع کارت به داوطلبان توزیع می‌شود.

معاون سازمان سنجش افزود: کارت ورود به جلسه حاوی اطلاعات ثبت‌نامی و محل برگزاری آزمون نیز از صبح روز شنبه 27 بهمن‌ماه برای مشاهده داوطلبان بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

*******
*******

مشکل وام شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با انجام توافقاتی با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و با صدور بخشنامه ای به تمامی واحدها و مراکز دانشگاهی مرتفع شد.

 محمدحسین سدهی نیا مدیرکل دفتر تسهیلات اعتباری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر افزود: به منظور جذب مبلغ 600 میلیارد ریال سهمیه تخصیصی این دانشگاه از محل بودجه سال 86 کل کشور، سقف پرداخت وامهای تحصیلی از نیمه بهمن ماه افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه این امر مشروط بر این است که مبلغ وام از مبلغ شهریه بیشتر نباشد، خاطرنشان کرد: مبلغ وام برای مقاطع کاردانی و کارشناسی (کلیه رشته ها)، تا سقف پنج میلیون ریال، مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای تا سقف 10 میلیون ریال و مقطع دکترای تخصصی تا سقف 15 میلیون ریال تعیین شده است.

وی با بیان این که تسهیلات فوق برای مدت یک نیمسال مازاد بر سقف سنوات قابل پرداخت است، افزود: دانشجویانی که در نیمسال اول از این تسهیلات استفاده کرده باشند در صورت واجد شرایط بودن، می توانند نیمسال دوم نیز برای اخذ تسهیلات معرفی شوند.

مدیرکل دفتر تسهیلات اعتباری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی، اذعان داشت: چنانچه ارائه تعهدنامه محضری توسط دانشجویانی که برای نخستین بار از وام شهریه استفاده می کنند، مقدور نباشد به آنان فرصت داده می شود که حداکثر برای یک نیمسال با تعهدنامه ای که به تایید واحد دانشگاهی رسیده است از مزایای صندوق مذکور استفاده کنند و برای نیمسال بعد ملزم به ارائه تعهدنامه محضری شوند.

وی با اشاره به پیگیری های مجلس مبنی بر واگذاری وام شهریه دانشگاه آزاد به صندوق رفاه این دانشگاه برای سال تحصیلی آینده، گفت: در این صورت، دانشجویان دانشگاه آزاد از تسهیلات قرض الحسنه به طور ساده تر و سریع تر بهره مند خواهند شد.

===

خبر از این بهتر دیگه چی هست ؟!
امسال فکر کنم قبولی خیلی راحت بشه...

کاوه


» نظر