سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل ام.بی.ای 88

تحلیل کنکور کارشناسی ارشد MBA 88

الف)ریاضی عمومی 1و2 دوره فنی و مهندسی

 که مباحث زیر رو شامل میشه و دو سالی هست که به لطف طراحان عزیز!! خارج از این مباحث سوالی مطرح نمی شه!
مقایسه بودجه بندی ریاضی دو سال اخیر خالی از لطف نیست؛


این جدول مطمئنا برای پیش بینی بودجه بندی سال های آینده نیست و مشخصه که اصلا نظم خاصی در طرح سوالات دنبال نمی شه و حتی نمیشه رو تعداد سوالات ریاضی 1 و2 حساب کرد، چون همونطور که می بینید در آزمون 88 تعداد سوالات ریاضی 1 افزایش داشته و دقیقا به رقم آزمون 86 برگشته!!

 ولی از این گذشته به نظر من هرساله این سوالات داره منطقی تر میشه و نوسان سختی و آسون بودنش کمتر. کلا ریاضی MBA در گروه رشته هایی با ریاضی سخت قرار داره و مفهومی تره. یه جورایی خفیف شده کنکور ارشد خود رشته ریاضیه که هر سال داره خفیف تر هم میشه.

مثل تحلیل سال پیش باز هم می گم که ریاضی تعیین کننده ترین درسه و بیشترین سرمایه گذاری می باید رو همین درس انجام بشه. درصد ریاضی بالای 60 مناسبه و می تونه با درصد های GMAT و زبان نه چندان پائین یه دانشگاه خوب برای شما به ارمغان بیاره. البته این رو هم بگم که خیلی از بچه ها از جمله خود من درصد بیشتر رو برای خودمون پیش بینی می کردیم که غیر اون شد! معمولا این اتفاق مرسومه!

جالب این بود ریاضی 88 بر خلاف سال 87 ،3 سوال به وضوح غلط داشت که بعید می دونم سازمان سنجش نمره اون سوالات رو پخش کرده باشه. روی اعتراضات هم معمولا نمیشه حساب آنچنانی کرد.

بهترین راه اینه که شما برای 110%!! بخونین که مینیمم 80 رو بیارید و هم اینکه پیش بینی قضا و قدر رو کرده باشید.
سعی کنید بیشتر از درس تست بزنید و تسلط و سرعتتون رو زیاد کنید، بطور مثال اگه از تابستون تا زمان کنکور بتونین حداقل 3 دور ریاضی 1و2 رو تموم کنید و تست هاشو بزنین ایده آله . درس یکیه ولی هرچی تست متفاوت بیشتر بزنید به نفعتونه، مخصوصا تست های کنکور رشته های صنایع، عمران، مکانیک و کامپیوتر. تست های سال های گذشته MBA هم زدنش در ماه آخر بهتره.

در شروع تست زنی زمان خیلی مهم نیست اما رفته رفته این فاکتور مهم رو هم در نظر بگیرید و سعی کنید تا ماه آخر تست ها رو در زمان استانداردشون بزنید.
اگر در کنکور MBA 89 تغییری ایجاد نشه(که بعیده) برای دفترچه اول 180 دقیقه وقت دارین برای 40 سوال GMAT و 30 سوال ریاضی.به نظر من زمان متوسط زدن هر تست GMAT 1.5 الی 2 دقیقه ست و هر تست ریاضی 3.3 الی 4، که با تسلط بیشتر می تونین این رو به مینیمم برسونین که سر جلسه آزمون بتونین بعد از زدن تست ها بکیار هم مروری داشته باشید.

در مورد منبع ریاضی هم نظر من به ترتیب الویت ایناست:
- ریاضی 1 و 2 مسعود آقاسی (دو کتاب جداگانه)
- ریاضی 1و2 معتقدی (پارسه)
- ریاضی برای داوطلبان MBA مسعود آقاسی
- ریاضی 1و2 فرزین حاجی جمشیدی
و سایر کتب تست طبقه بندی و غیر طبقه بندی ریاضی 1و2

اگر ریاضی رو در طول تابستون مفهومی و عمقی بخونین خیلی جلو میافتین و کارتون در پائیز خیلی راحت میشه

 GMAT (ب(استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت)

این درس هم مثل ریاضی ضریب 2 داره و به نظر من هر ساله داره با یک روند آروم و نرمی سخت تر و چالش برانگیزتر میشه و به نظر من این روند هم منطقیه. GMAT 80-90% با هوش و سرعت عمل شما کار داره چراکه یک فارغ التحصیل MBA باید تبدیل به مدیری باهوش و تدبیر بشه ,
این درس چیز جدیدی نداره و فلسفه اش در اینه که شما با زمان بندی درست و با تکیه بر سرعت عمل ، تسلط و هوشتون سوالات رو جواب بدید. مگرنه این 40 سوال رو هرکسی مثلا در 2 ساعت براحتی میتونه بالای 85% بزنه.

در GMAT تکنیک ها و تاکتیک ها از خود مباحث ارزش فوق العاده بیشتری داره مخصوصا در دو قسمت " کفایت داده " و "حل مسأله" شما باید با انواع گوناگون سوالات و تکنیک حل اونها آشنا باشید و این هم با زدن تست به دست می یاد.
بحث استدلال منطقی بهتره با تمرکز بیشتر ذهن و فراگیری تکنیک ها همراه شه چون واقعا گزینه های شبیه به هم داره و معمولا جنجالیه!
 درک مطلب و تصحیح جملات هم می تونه از مباحث امتیازآور براتون باشه که پیچیدگی خاصی نداره.
تکنیک و تاکتیک فقط در وقت کمی که دارید معنی پیدا می کنه والا این سوالات در هر صورت بدون استفاده از روش ها حل سریع و سرعت عمل قابل حلند.

فکر می کنم دیگه کاملا مشخصه که چی در GMAT مهمه! کلماتی که در بالا زیاد تکرار شد:
 هوش، زمان، تمرکز، تکنیک، تاکتیک و سرعت عمل!

در آزمون 88 بودجه بندی سوالات اینطور بود: حل مساله ، استدلال منطقی و کفایت داده هر کدام 10 سوال، درک مطلب و تصحیح جملات هم هرکدام 5 سوال. جالب بود که این بودجه بندی استثنا" مثل پارسال بود و این یکی ثبات داشت و منطقی هم بود!!

در سال های اخیر دو کتاب احمد صداقت که خودش فارغ التحصیل MBA شریفه به یک مرجع اصلی تبدیل شده و به عقیده من به تنهایی برای خوندن کافیه، ولی مهمتر از اون زدن تست بیشتره که در این زمینه کتاب کم نیست!

ج) زبان تخصصی MBA

این درس ضریب 1 داره ولی چون GMAT رو اکثرا همه در یک رنج خاصی می زنند، با اهمیته. 100 تا سوال که به شیوه تافل طرح می شه با 90 دقیقه وقت که در آزمون 88 به طرز شگفت آوری سخت شده بود و اختلاف سطح فاحشی با سال قبل پیدا کرده بود. طی تجربه ای که من بدست آوردم کسانی که زبان رو از سال های قبل دوره دیدند و مسلطند، موفق ترند تا کسانی که در یک دوره فشرده مثلا 4-5 ماهه زبانشون رو تقویت کردند.(اما چاره ای نیست!!)

در مورد منبعش بگم که همون منابع اصلی تافل بهترینه مثل:
 Longman ، Grammar in use، Official Guide و سایر کتب مرتبط .
کتاب های لغت هم میشه از 504، Essential words for TOEFL، 1001 و سایر کتب مشابه استفاده کرد!کلا فرض کنید قراره آزمون تافل بدین!
لغات تخصصی مدیریت در دوسال اخیر خیلی مهم نبوده ولی می تونین لیست لغاتش رو از سایت هایی در این زمینه بدست بیارین.
قسمت درک مطلب 88 واقعا سخت تر شده بود و در این مورد بهتره تسلط داشته باشید و مهارت های مخصوص درک مطلب رو فرا بگیرید چون واقعا زدن تست های این قسمت غنیمتیه!!

 در مورد سال بعد اصلا مشخص نیست چه اتفاقی قراره بیافته! مشخص نیست سخت تر میشه یا آسون تر. چیزی که هست روند تغییر 87 به 88 کمی عجیب و غیر منطقی بود!

 مقایسه سوالات زبان تخصصی MBA طی 3 سال اخیر؛

در این مورد هم مثل ریاضی با توجه به سخت تر شدن و بی ثباتی بودجه بندی روی چیز مطلقی نمیشه حساب کرد!همونطور که می بینید نسبت به پارسال محض رضای خدا! یک دونه هم ثابت نمونده!!!
در کل مطالعه میانگین روزی حداقل10-8 ساعت احتمالا می تونه ورودتون رو به یکی از دانشگاه های سطح اول کشور مثل شریف یا تهران تضمین کنه
برای مشاهده تحلیل های مشابه آزمون های ام.بی.ای 87 و 86 روی لینک های زیر کلیک کنید؛
تحلیل کنکور کارشناسی ارشد MBA سال 86
تحلیل کنکور کارشناسی ارشد MBA سال 87 (1)
تحلیل کنکور کارشناسی ارشد MBA سال 87 (2)

توجه داشته باشید که مطالب بالا نظر و تحلیل شخصی منه و ممکنه ایراد بهش وارد باشه. اگر در این مورد مشکل یا سوالی هست ممنون می شم مطرح کنید: Majidrezakhaki@yahoo.com
 و مطلب دیگه اینکه این موارد در صورتی درستند که موارد آزمونی و جزئیات آزمون ام.بی.ای 89 تغییری نداشته باشه
"ذکر این مطالب با ذکر منبع مشکلی نداره"
موفق و پیروز باشید


» نظر